Facebook, o mare țeapă

Toata lumea este pe Facebook. Aproape ca tinde spre porunca numarul 11 – sa ai cont pe FB. Multi ani la rand, desi il aveam creat de mult, nu am folosit contul de FB pentru ca nu vedeam motivul, nu aveam argumentul, nu intelegeam de ce sa fac ceva care nu are nici o utilitate. Nici acum nu mi s-a schimbat parerea, dar firma ma impinge. Si cum nu pot administra o pagina de firma fara sa am cont personal, iaca, am cont de Facebook. Rar mai pun cate o poza cu un paianjane fioros de prin curte sau cu magnolia inflorita a doua oara in luna iunie-iulie, LIKE nu dau decat daca particip la vreun concurs, dar apoi dau unlike pentru ca nu imi place sa mint, share nu fac decat de aici si cam atat.

Ziceam ca nu am motiv, argument si ca nu inteleg, drept urmare am incercat sa dovedesc inutilitatea isteriei. Pe principiul, cand singurul om sanatos zicea ceva toti nebunii urlau ca el este nebun, asa ca s-a dat dupa ei. Nu, voi nu sunteti nebuni, ci va plangeti ca nu aveti timp liber pentru voi, pentru familie, pentru prieteni, dar o frecati in Fuck Ville (ce, nu asa se numeste jocul?). Ai dreptate, tu, da tu, tu nu te joci pe Facebook, faci lucruri mai importante, dai share la citate in engleza, republici acelasi continut pe care alti 237 de “prieteni” de-ai tai l-au pus deja online, dai LIKE cand moare cineva si te uiti cum arata vedetele nemachiate. Coreeeect, participi la concursurile online. Poate castigi un S5 :D. Com’ fucking on! Nu ai viata?

De curand mi-am provocat o prietena sa nu scrie nimic pe Facebook timp de o saptamana. A reusit. Stiti ce s-a intamplat? Exact ceea ce fac fumatorii care se lasa de fumat 1 luna. NIMIC, asta s-a intamplat. Mint, am avut cateva discutii amuzante in parc, in cercul de buni prieteni, la o plimbare cu rolele si bicla.

Stiti ce imi zic unii cand ma duc la concert de muzica simfonica? Ca am bășini în cap. Jur pe rosu, verde stop, sa moara capra vecinului de nu ascult muzica simfonica si acasa, chiar imi place si ma duc pentru ca imi place. La moda sunt mall-ul si purtatul ochelarilor in mall, nu concertul de simfonica, deci nu ma duc ca sa ma dau mare sau ca sa arat ca sunt mai destept. Ma doare in cotul de la scurgere de ce crede lumea despre ce fac eu, la fel cum pe ei ii doare in cot despre ceea ce fac ei. Fiecare face ce vrea cu viata lui – unii mall, unii facebook, unii gratar la iarba verde, unii citesc o carte (eu nu), unii calatoresc, unii vad filme, gradinaresc, danseaza, isi tin persoana iubita in brate, o fac sa râdă etc. Facebook nu este pe lista mea (ghici ce, o sa dau share la articol pe FB, na!). Stiti ce fac eu in loc sa o frec pe feisbuc? Gatesc. Nu ciorba si sarmale, ci diverse lucruri interesante, noi, gustoase, bune, lucruri care dureaza cam cat un “zapping” online.

Sa va zic de ce consider ca Facebook este o mare teapa. Nu ma refer la muritorul de rand care pierde vremea uitandu-se la pozele “prietenilor” sau ale necunoscutilor (numiti friends of friends), ci la firme. Facebook este o teapa pentru firme.

Inainte de lista de argumente vreau sa va zic direct Concluzia. Țucherberg asta castiga triliarde si prostii platesc. Nu vrea sa jignesc pe nimeni, dar vreau sa vad eu o firma aflata in faliment care a bagat buget de promovare pe FB si care a scos din cacat datoriile. OHA! Nu exista asa ceva.

Si acum argumentele:

1. Prin meseria pe care o fac am organizat online cateva zeci de concursuri cu tot ce inseamna ele: consultanta, dezvoltare aplicatii, realizare regulament online, validare etc etc, tot tacamul. Toate au un numitor comun: da like, fa ceva si noi poate te alegem. De ce fac firmele asta? ca sa stranga likeuri. ce trebuie sa faca ca sa stranga likeuri? sa plateasca pentru concurs si sa plateasca pentru premii. Credeti ca participa viitori clienti? NU. Cine participa? Vanatorii de concursuri, jucatorii profesionisti. De unde stiu la sigur? Din experienta si din analiza bazelor de date. (da, firesc ca am acces la toate si nu le dau pentru ca sunt confidentiale). Rezultatul? Firmele dau bani grei pe LIKE-uri false.

2. Tot in urma concursurilor de pe Facebook am asistat nu de putine ori la urmatorul lucru. Porneste campania/concursul. Se baga bani in promovarea lui, multi. Premiul dat, mai subtirel. Rezultatul? Aproape nimeni inscris. Oricum, 90% sub asteptari si calcule. Marim valoarea premiului. Ce se intampla? Crestere de 300% peste asteptari. Concluzia? Ii doare pe ei in cot de cine esti tu. Poti sa fii brandul brandurilor. Marca banul si iti dau like. Ce fac firmele cu likeul lor. Se sterg cu el la cur pentru ca nu le creste vanzarile. Aia de au dat like nu cumpara, ci participa.

3. Am avut curajul sa fac 2 experimente online cu riscul de a da bani din buzunar. Am realizat pe facebook 2 aplicatii pe care le-am promovat agresiv.

  1. Programul rabla (https://www.facebook.com/WebsourceRomania/app_632935666780377) – adica iti dam bani pe siteul vechi. NOI ITI DAM BANI TIE
  2. WS HELP (https://www.facebook.com/WebsourceRomania/app_371931966280039) – iti raspundem GRATIS la intrebari

Mai jos numarul de persoane care a vazut anuntul conform caruia noi iti raspundem gratis. Anuntul a fost targetat. Nu pot sa cred ca nici macar o persoana din 46.000 nu are o intrebare despre mediul online.

facebook_stats
Va garantez ca toti clientii mei au intrebari si ar da orice sa primeasca raspunsuri gratis. Doar ca nici un client real nu o freaca pe Facebook. Pe facebook nu se gasesc clienti sau potentiali clienti, se gasesc vanatorii de concursuri care nici macar nu vad despre ce este concursul, ci doar premiul… sau se mai gasesc “copy paste” de citate in engleza.

Ca o concluzie:

  1. Daca nu dai premii mari nu participa nimeni la campania ta. Nu ma crezi, fa 10 concursuri tu ca brand mare si da premi de 50 de lei, sa vedem cati participa. Apoi in 10% din timpul ramas mareste premiul la 4000 lei. Surpriza!
  2. Deceaba dai gratis ceva, dai bani sau orice consultanta. Cine are nevoie de ea nu se gaseste pe Facebook. Dai bani degeaba pe promovare.

Sa nu ma luati cu campanie de imagine, cu investitie pe termen lung sau lucruri de genul asta. Normal ca un brand mare daca nu are sectiune online de solutionat probleme isi va incasa carnea in frigiderele de pe forumuri, deci mai bine controlezi local urletele, dar concursul are doar efect de instrainare a bunurilor firmei.

Asta e cu firmele, cat despre PF-uri (oameni normali, numiti fizici), ce sa zic? Cand ai citit ultima data o carte, cand ai fost la teatru, muzeu, gradina botanica? Fa ceva util, frumos, durabil, nu iti mai fute (nu fu-te) ochii in ecran, stai destul la munca pe calculator, mai da-te jos de pe el.

Get a life (cum zice francezu’)! Traieste, nu te descompune in fata calculatorului sau pe telefon in timp ce te caci.

Ai curajul sa dezinstalezi facebook de pe telefonul mobil? Pentru cat timp?

7 Comments

  1. Sebastian

    Parerea mea este ca subiectul este mai aplu si probabil trebuia impartit in doua: una in care sa tratezi aspectul social al retelelor de socializare si apoi in partea a doua aspectul economic.

    Chiar daca foarte multi chiar pierd timpul aiurea pe astfel de retele, in particular Facebook, sa stii ca de tine depinde ce primesti in News Feed. Bineinteles ca nu este obligatoriu sa ai asa ceva daca nu te incanta. De exemplu eu il folosesc ca un ziar. De tine depinde la ce fel de pagini te abonezi (companii, filme, scriitori, sportivi, etc.), de tine depinde sa pierzi 5 secunde si cu 2 clickuri si 3 scroll-uri sa iti setezi regulile de confidentialitate si sa nu te deranjeze lumea cu cereri de jocuri, de tine depinde pe cine ai in lista.
    Deci practic iti poti reglementa foarte usor ce anume iti apare in fata ochilori si poate deveni foarte usor ceva placut, ca o revista editata de tine in care apar articole fix despre ce te intereseaza sau pasioneaza. Sunt si diferite aplicatii de smartphone sau tableta care fac acest feed sa arate exact ca o revista. De exemplu Flipboard.
    Nu fac apologia Facebook-ului, pentru ca multi au nevoie de permis sa aiba net acasa, atat sunt de prosti si ne intoxica cu idioteniile lor pe unde apuca.

    Un alt canal de stiri util pentru mine este Twitter. Este centrat pe informatie si link, spre deosebire de Facebook care este centrat mai mult pe imagine. Si spre deosebire de Facebook, pe Twitter nu ai decat 140 de caractere in care poti sa debitezi prostii.

    Stii foarte bine ca nu am studii de management si/sau marketing dar in ceea ce priveste reteaua de socializare ca si canal de comunicare a firmei cu clientul, mi se pare foarte util. Cred ca in era in care purtam in buzunare niste aparate micute care au puterea de 1000 de ori mai mare de calcul ca si Voyager 1, nu mai trebuie sa mergem la posta si sa punem o scrisoare (chiar daca este romantic) in care ne plangem de-un produs sau de altele catre o firma. Este un canal de comunicare cu dublu sens: firma isi face cunoscute produsele iar clientii raspund. Asta daca profilul firmei se preteaza sa fie pe Facebook si/sau ii intereseaza feedback.
    In ceea ce priveste concursurile eu cred ca se intampla exact ce se intampla si inainte de hi5 sau Facebook, in era in care reclama TV era rege. Fix acelasi tip de persoana vanatoare de gratuitati s-a mutat si pe net. Deci nu as blama reteaua de socializare pt ca unii sunt amatori de asa ceva. Este fix acelasi lucru. Ce castiga firma daca punea la concurs “un ceva” facand o reclama la Tv sau daca il pune pe Facebook? Cred ca fix acelasi lucru: awareness. Nu miliarde de dolari.

  2. radasca

    Citind ce ai scris si rezumand raspunsul meu pot spune ca ai dreptate. Normal ca am contra argumente, dar sunt sigur ca discutia s-ar rezuma la cine e mai bun AMD sau Intel, Steaua sau Dinamo, Mercedes sau BMW – mai bun la ce? Cred ca fiecare decide cum este un lucru prin prisma experientelor sau a nevoilor, iar experientele si nevoile noastre legate de Facebook sunt diferite.

  3. Sebastian

    Normal ca exista argumente si pro si contra retelelor de socializare dar pana la urma de noi depinde ce facem cu ele. Ce voiam sa accentuez este ca nu reteaua in sine este de vina de comportamentul deviant al unora care stau toata ziua cu nasul in Facebook, dar pana la urma daca-si permit sa stea atata timp pe Facebook inseamna ca o duc bine, au de toate: si bani si timp.

    Ce mi-a ramas totusi neclar (sau nu am citit cu atentie) este afirmatia din titlu, cum ca Facebook este o teapa. Pentru cine? De ce?

  4. radasca

    Eu consider ca este o mare teapa pentru cei care baga bugete enorme in promovarea pe Facebook. Este adevarat ca consumatorii nu sunt toti ca tine (isi aleg pe facebook ce sa vada, citeasca, urmareasca), deci sunt gramada si mai este adevarat ca aceasta gramada este de fapt clientul, dar personal nu cred ca cineva care joaca farm ville toata ziua sau care o freaca printre pozele altora de nu ii cunoaste sau care isi umple pagina de selfie va fi vreodata consumatorul urmarit de marea companie promovata pe FB. Stiu ca acum FB poate fi considerat ca inlocuitor al TV-ului (in unele privinte), dar tot cred ca FB nu da randamentul sperat. Cand zic toate astea vorbesc din experienta zecilor de campanii organizate pe FB. Chiar daca pot sa aduc mii de LIKE-uri unei pagini de FB, chiar daca pot sa fac un concurs sau joc de succes pe FB, asta nu inseamna ca acel succes este de valoare.
    Este ceva de genul “vreau sa am casa plina de tablouri cu rama de calitate. si panza? nu conteaza, sa fie multe si cu rama buna”. Nu rama da valoarea unui tablou, dar rama clar il va pune in valoare, daca are ce.

  5. Sebastian

    Ma gandesc ca totusi se targeteaza campaniile tocmai sa-i evite pe cei care nu fac decat sa se joace. Acum mai in gluma mai in serios, in ceea ce-i priveste pe cei care-si umplu paginile de selfie le poti baga niste reclame la telefoane optimizate pentru selfie sau ceva camere foto :))).

    Cred ca inteleg ce te supara in legatura cu campaniile pe Facebook si anume calitatea publicului. Dar cred ca pe companii nu le intereseaza decat sa vanda, nu si cui. Te inteleg ca te scarbeste sa vezi cum niste distrusi au acces la o campanie bine facuta, la care numia tu stii cat ai muncit si cat suflet ai pus, dar cred ca asta este partea negativa care vine la pachet si cu satisfactiile oferite. Zic si eu…

    Zici ca ai acces la cifrele campaniilor si ma intreb ce se intampla? Nu convertesc? Daca nu convertesc de ce le mai fac? Ma gandesc ca o companie gen sa zicem Coca-Cola nu ar baga bani daca ar fi chiar o mizerie Facebook-ul. Sau poate ei au alte intentii in a exista pe Facebook, in ideea ca “daca nu esti pe Facebook intra lumea la idei ca ai probleme financiare”? Naiba stie.. Totusi intrebarea persista: De ce se fac in continuare? Ii poti intreba pe cei care lucreaza in marketing pe la firmele unde poti pune intrebarea.

    Cred ca unele raspunsuri le-am intuit:
    1. 1/5 consumatori de net sunt si pe Facebook
    2. este mai usor sa dai like decat sa te inregistrezi pe un site
    3. e mai simplu sa faci o pagina pe FB decat sa dezvolti chiar si doar o sectiune de site. Si uneori s-ar putea sa fie si mult mai ieftin.

    Pe de alta parte am si un contraargument destul de puternic: te poti pierde foarte usor in multitudinea de pagini si de campanii de pe Facebook.

  6. radasca

    coca cola nu este pe facebook pentru clienti, ci pentru imagine. sunt doua lucruri total diferite camapniile de imagine si cele destinate cresterii vanzarilor. lumea nu bea coca pentru ca are reclama mai buna, ci pentru ca nu le place pepsi, si invers. eu nu vreau sa cumpar intel nu pentru ca e mai “cumva”, ci pentru ca sunt fan amd.

    am avut placerea sa fac niste studii comparative intre cu si fara facebok, cu si fara reclama pe adwords, cu si fara newsletter. ai fi uimit de rezultate. din pacate nu le pot spune aici :)

    cat despre campaniile de imagine, ele fac ceea ce fac, urla ca existi, dar nu vor avea niciodata efectul “ce bine ca am vazut reclma asta, ca imi luam telefon de la apple, uitasem de samsung”. cine este fan apple, nu va vorbi la un samsung indiferent ce ofera, ce pret are sau ce tehnologie, dar va participa la un concurs ca sa il castige si sa il faca cadou, gratis.

  7. Sebastian

    Nu am pretentii ca stiu ce inseamna campanie de imagine si/sau campanie de vanzari in afara definitiilor gasite pe net dar cred ca amandoua au acelasi scop: cresterea vanzarilor.

    Teoretic daca apari pe mai multe canale, vizibilitatea creste deci si sansele ca produsul tau sa fie dorit cresc.

    Cifrele alea pe care nu le poti pomeni aici ar fi fost chiar interesante.

    Uneori gusturile sau preferintele se mai schimba. Poate vrei sa incerci si Pepsi dupa o viata de Coca-Cola sau un Samsung dupa iPhone. Nu se stie niciodata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*